Art Άρθρα

Ηλιοτρόπια – Βίνσεντ βαν Γκογκ

0 Love this post.1
Vincent Van Gogh - Ηλιοτρόπια
Vincent Van Gogh - Ηλιοτρόπια

Ο Μάρτιος ήρθε, ο καιρός είναι καλός και γύρω μας, για την ώρα τουλάχιστον, μυρίζει άνοιξη! Κάπως έτσι καταλήξαμε σε ένα θέμα λουλουδάτο με έντονα χρώματα. Τα ηλιοτρόπια του Βαν Γκογκ.

Για να καταλάβουμε όλα όσα έχουν να μας πουν τα ηλιοτρόπια, πρέπει πρώτα να γνωρίσουμε τον Ολλανδό ζωγράφο.

Ο Βίνσεντ βαν Γκογκ είχε ένα βασικό κοινό χαρακτηριστικό με πολλούς άλλους διάσημους ζωγράφους. Εν ζωή, το έργο του δεν σημείωσε επιτυχία ούτε ο ίδιος αναγνωρίστηκε ως σημαντικός καλλιτέχνης. Ωστόσο, μετά το θάνατό του, η φήμη του εξαπλώθηκε πολύ γρήγορα και σήμερα αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους όλων των εποχών. Μάλιστα, η επίδραση του στα μεταγενέστερα κινήματα του εξπρεσιονισμού, του φοβισμού και εν γένει της αφηρημένης τέχνης, θεωρείται καταλυτική.

Vincent Van Gogh - Πορτρέτο, φωτογραφία
Vincent Van Gogh – Πορτρέτο, φωτογραφία

bio

Ο Βίνσεντ βαν Γκογκ γεννήθηκε στο ολλανδικό χωριό Ζούντερτ (Zundert), ήταν γιος του πάστορα Θεόδωρου βαν Γκογκ και ο πρωτότοκος από τα συνολικά οκτώ παιδιά της οικογένειάς του. Από τα πολύ νεανικά του χρόνια άρχισε να παρουσιάζει τάσεις μελαγχολίας και πρώιμα ψυχολογικά προβλήματα.

Σε ηλικία 16 ετών και αφού είχε ήδη καταπιαστεί χωρίς επιτυχία με αρκετά επαγγέλματα, ασχολήθηκε για ένα διάστημα με το εμπόριο έργων τέχνης, στην εταιρεία Goupilator & Company. Το 1873 η εταιρεία τον μεταθέτει στο Λονδίνο και αργότερα στο Παρίσι. Στη διάρκεια των ταξιδιών του εντείνεται το -προερχόμενο από τον πατέρα του- ενδιαφέρον του για τη θρησκεία.

Μετά την απόλυσή του από την εταιρεία το 1876, επιστρέφει στο Άμστερνταμ με σκοπό να σπουδάσει θεολογία. Μετά από περίπου ένα χρόνο σπουδές του ανατίθεται μία θέση ιεροκήρυκα στην περιοχή υποβαθμισμένη Μπορινάζ του Βελγίου. Η ένδεια των ανθρώπων της περιοχής προκαλεί το ενδιαφέρον του και αρχίζει να σχεδιάζει μικρά έργα. Φαίνεται πως εκείνη είναι και η εποχή που αποφάσισε να ασχοληθεί με την τέχνη, τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής όμως, θα τα παρακολουθήσει το 1880 σε ηλικία 27 ετών. Ο πρώτος του δάσκαλος είναι ο Αντόν Μωβ, με τον οποίον σύντομα έρχεται σε ρήξη πάνω σε καλλιτεχνικά ζητήματα.

Το 1885, παρακολουθεί μαθήματα στην Ακαδημία της Αντβέρπης, τα οποία όμως διακόπτονται πολύ σύντομα αφού αποβάλλεται από τον καθηγητή της ακαδημίας Ευγένιο Σιμπέρ. Παρά τη σύντομη λήξη, ο βαν Γκογκ προλαβαίνει να έρθει σε επαφή με την ιαπωνική τέχνη από την οποία και δανείζεται στοιχεία και πολλές φορές μιμείται την τεχνοτροπία της. Αρκετές μάλιστα από τις προσωπογραφίες του, περιλαμβάνουν σε δεύτερο πλάνο κάποιο έργο ιαπωνικής τέχνης.

Την άνοιξη του 1886, ο βαν Γκογκ πηγαίνει στο Παρίσι όπου ζει με τον αδελφό του -επιτυχημένο πλέον έμπορο τέχνης- στην περιοχή της Μονμάρτης, κέντρο της καλλιτεχνικής δραστηριότητας. Κατά την παραμονή του, έρχεται σε επαφή με τους ιμπρεσιονιστές Έντγκαρ Ντεγκά, Καμίλ Πισάρο, Πωλ Γκωγκέν και Τουλούζ Λωτρέκ. Επηρεάζεται σημαντικά από το κίνημα του ιμπρεσιονισμού, ειδικότερα σε ότι αφορά τη χρήση του χρώματος. Ο ίδιος, κατατάσσεται περισσότερο στους μετά-ιμπρεσιονιστές ζωγράφους, xρησιμοποεί συχνά τεχνικές των ιμπρεσιονιστών αλλά διαμορφώνει παράλληλα προσωπικό ύφος, το οποίο χαρακτηρίζεται από την χρήση συμπληρωματικών χρωμάτων που οι ιμπρεσιονιστές αποφεύγουν.

Δύο χρόνια αργότερα επισκέφτεται την περιοχή της Προβηγκίας στη Νότια Γαλλία. Εκεί με έμπνευση την αγροτική ζωή και φυσικά το τοπίο, αναπτύσσει την διάσημη τεχνική του που χαρακτηρίζεται από κυματιστές πινελιές. Στους πίνακές του κυριαρχούν τα έντονα χρώματα όπως το πράσινο, το μπλε και το κίτρινο που αργότερα θα παίξει σημαντικό ρόλο στο έργο του αφού θα το χρησιμοποιήσει τόσο στα ηλιοτρόπια όσο και σε πολλές άλλες παραστάσεις του. Χαρακτηριστικά δείγματα της εποχής αυτή είναι ο Έναστρος Ουρανός και μια σειρά από έργα με ηλιοτρόπια. Της ίδιας περιόδου είναι και το μοναδικό έργο του που πουλήθηκε όσο ήταν εν ζωή, το Κόκκινο αμπέλι. Την ίδια χρονιά κόβει ένα μέρος του αυτιού του και καταλήγει στο νοσοκομείο. Μετά από την περιπέτεια αυτή, φιλοτεχνεί προσωπογραφίες του με τους επιδέσμους στο αυτί οι οποίες θα γίνουν αργότερα από το πιο γνωστά του έργα.

Το 1889 εισάγεται στο ψυχιατρικό κέντρο του μοναστηριού του Αγίου Παύλου στον Σαιν Ρεμύ. Εκεί συνεχίζει να ζωγραφίζει. Υπάρχουν μάλιστα αρκετά έργα του που απεικονίζουν το δωμάτιο του στην κλινική, την οποία θα εγκατάλειψη μετά από έναν χρόνο νοσηλείας για κατάθλιψη. Βγαίνοντας από εκεί, ζει για ένα διάστημα σε μία περιοχή κοντά στο Παρίσι, όπου παρακολουθείται από τον γιατρό Πωλ Γκασέ, στον οποίο τον είχε συστήσει ο ζωγράφος Καμίλ Πισάρο. Στο διάστημα που παρακολουθείται ιατρικά, ο βαν Γκογκ δημιουργεί ένα μόνο έργο, προσωπογραφία του Γκασέ.

Τον Ιούλιο της ίδιας χρονιά, εμφανίζει συμπτώματα έντονης κατάθλιψης και τελικά αυτοπυροβολείται στο στήθος στις 27 Ιουλίου. Πεθαίνει δύο ημέρες αργότερα.

Τελευταίο του έργο πιθανολογείται ότι είναι είτε Ο «Κήπος του Ντωμπινύ» είτε το «Σιτοχώραφο με κοράκια».

Μετά το θάνατο του Βίνσεντ βαν Γκογκ, η φήμη του εξαπλώθηκε ραγδαία, με αποκορύφωμα μεγάλες εκθέσεις έργων του που πραγματοποιήθηκαν στο Παρίσι (1901), το Άμστερνταμ (1905), την Κολονία (1912), τη Νέα Υόρκη (1913) και το Βερολίνο (1914).

Συνολικά δημιούργησε σε διάστημα περίπου δέκα ετών περισσότερους από 800 πίνακες και 1000 μικρότερα σχέδια. Ακόμα, σώζεται η εκτενής αλληλογραφία που διατηρούσε με τον αδελφό του, που περιλαμβάνει περισσότερα από 700 γράμματα.

Vincent Van Gogh - Ηλιοτρόπια
Vincent Van Gogh – Ηλιοτρόπια

Σχετικά με τα ηλιοτρόπια

Τα φωτεινά χρώματα που έχει πετύχει ο καλλιτέχνης σε αυτά τα έργα, είναι αποτέλεσμα μίξης του κίτρινου με λευκή σκόνη. Το αποτέλεσμα κράτησε τη ζωντάνια του για πολλά χρόνια, παρ’ όλα αυτά, πρόσφατες επιστημονικές έρευνες έδειξαν ότι με τον καιρό τα λουλούδια του ακολουθούν την… φύση τους αφού κατά κάποιον τρόπο μαραίνονται και για αυτό φταίει η ίδια σκόνη που τα έκανε τόσο ζωντανά. Οι ερευνητές ανακάλυψαν πως το φως του ήλιου δημιουργεί μια χημική αντίδραση που μετατρέπει το κίτρινο σε καφέ. Το ηλιακό φως οξειδώνει το λάδι στον πίνακα με αποτέλεσμα να απελευθερώνονται ηλεκτρόνια. Αυτά με την σειρά τους αφομοιώνονται από την κίτρινη χρωστική ουσία και δημιουργούν ένα πράσινο χρώμα. Η μίξη της πράσινης μπογιάς με το οξειδωμένο λάδι παράγει ένα καφέ σοκολατί χρώμα.

Οι πίνακες με τα ηλιοτρόπια του Βίνσεντ βαν Γκογκ είναι χαρακτηριστικά δείγματα μια εποχής έντονου ψυχικού αναβρασμού του καλλιτέχνη. Συγκεκριμένα τους φιλοτέχνησε μερικούς μήνες πριν την πρώτη του εισαγωγή σε ψυχιατρείο. Ίσως σε αυτό να οφείλεται και η ένταση που τους χαρακτηρίζει.

Τα ηλιοτρόπια ήταν αγαπημένα λουλούδια του βαν Γκογκ και λόγω χρώματος. Το αγαπημένο του κίτρινο χρησιμοποίησε πολύ και μέσα στην κλινική, κάτι που μπορούμε να διαπιστώσουμε από τις απεικονίσεις του δωματίου του.

 

Η ανάγλυφη υφή που έδινε ο βαν Γκογκ στα έργα που φιλοτέχνησε εκείνη την περίοδο της ζωής του, παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στα ηλιοτρόπια. Κάθε πέταλο έχει τον δικό του όγκο χάρη στις παχιές πινελιές χρώματος.</block quote>

Related

Σχεδιασμός λογότυπου και η σημασία του

Τι είναι το λογότυπο και σε τι χρησιμεύει;

Με ρωτάνε συχνά τι είναι το λογότυπο και ποιος ακριβώς ο λόγος να απευθυνθούν σε κάποιον γραφίστα για αυτό. Η απάντηση είναι απλή: το λογότυπο είναι η ταυτότητά σας. Όποια κι αν είναι η ασχολία […]

Love this post.2
Paper Art

Paper Art

Ποιος είπε ότι το χαρτί είναι μόνο για γραφή, εκτύπωση ή scrapbooking, πως δεν έχει από μόνο του προσωπικότητα και δεν μπορεί να πάρει μορφή μόνο και μόνο βάση των χαρακτηριστικών του και με πολλή […]

Love this post.2

Photo Editing

Είναι αποδεδειγμένο ότι μια σωστά επεξεργασμένη φωτογραφία βελτιώνει δυναμικά την απόδοση σε κάθε χρήση της, είτε μιλάμε για social media posts είτε ακόμη περισσότερο για φωτογραφίες που θα ντύσουν το e-shop ή όποιο άλλο μέσο […]

Love this post.2

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Translate »
Αρέσει σε %d bloggers: